Chatbot
Drie teams hebben een chatbot ontwikkeld om studenten met vragen over de stage te helpen. Veel studenten vinden de informatie vaak niet die ze nodig hebben. Dit kost de stagecoördinator veel tijd en moeite om de vaak gestelde vragen telkens opnieuw te beantwoorden. Eens de chatbot op punt staat om gebruikt te worden, hoeft de stagecoördinator veel minder moeite te steken in deze vragen. Zo heeft hij/zij meer tijd om studenten met specifieke vragen te helpen.
Dit project ontdekkenPredigitap
Bij de start van het schooljaar gaat elke student fris en gemotiveerd naar school, dit kan echter snel tegenvallen. Predigitap laat toe om een eenvoudig overzicht te genereren over de voorspelling van de punten van elke student op basis van hun activiteit op Digitap. De leerkracht krijgt dat overzicht te zien en weet zo precies waar bij te sturen.
Dit project ontdekkenIntrn
Drie teams hebben een chatbot ontwikkeld om studenten met vragen over de stage te helpen. Veel studenten vinden de informatie vaak niet die ze nodig hebben. Dit kost de stagecoördinator veel tijd en moeite om de vaak gestelde vragen telkens opnieuw te beantwoorden. Eens de chatbot op punt staat om gebruikt te worden, hoeft de stagecoördinator veel minder moeite te steken in deze vragen. Zo heeft hij/zij meer tijd om studenten met specifieke vragen te helpen.
Dit project ontdekkenStage Chatbot
Drie teams hebben een chatbot ontwikkeld om studenten met vragen over de stage te helpen. Veel studenten vinden de informatie vaak niet die ze nodig hebben. Dit kost de stagecoördinator veel tijd en moeite om de vaak gestelde vragen telkens opnieuw te beantwoorden. Eens de chatbot op punt staat om gebruikt te worden, hoeft de stagecoördinator veel minder moeite te steken in deze vragen. Zo heeft hij/zij meer tijd om studenten met specifieke vragen te helpen.
Dit project ontdekkenFoveated rendering
Foveated rendering is een rendering-techniek die gebruik maakt van het feit dat we op één plaats scherp kunnen zien, dit gebied waarmee we scherp kunnen zien wordt de fovea genoemd. In de gebieden buiten de fovea in ons oog kunnen we minder scherp zien, deze worden de perifere gebieden genoemd. Als men dus de blikrichting kan waarnemen (met een eye-tracker), kan de data die verstuurd wordt over het netwerk worden verminderd door een beeld te renderen met een hogere resolutie in de blikrichting en een lagere resolutie elders. De laatste jaren zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar deze nieuwe technologie en er wordt dan ook voorspeld dat de volgende jaren dit meer en meer gaat gebruikt worden voor VR gaming. Ook zou het een interessante technologie kunnen zijn voor tele-operatie use cases.
Analyticas
Veel webshops en websites bieden een slechte user experience. Dit kan ervoor zorgen dat klanten/gebruikers snel een webshop/website verlaten. Dit komt meestal door gebrek aan een overzichtelijke user interface, overbodige informatie of net te weinig informatie, te veel animaties, reclame, etc. We zullen dit nog even verduidelijken aan de hand van een voorbeeld: Een klant wilt een product kopen, maar vindt geen manier om te zoeken naar het product. Om dit probleem op te lossen gaan we de tool Analyticas ontwikkelen dat de acties en gedrag van gebruikers kan analyseren. Zo gaan we aan de hand van een eye-tracker en een logging systeem het gedrag van gebruikers analyseren, met deze data kunnen we vervolgens gaan bepalen wat er verbeterd kan worden op de website waardoor er een betere user experience kan worden aangeboden. Dit gaat de user experience voor deze klanten verbeteren, wat er voor gaat zorgen dat deze website meer views/sales zal krijgen.
Forecasts
Weersvoorspellingen zijn niet altijd accuraat genoeg om bepaalde beslissingen te kunnen nemen. Dit betreft dan vooral personen of organisaties die sterk afhankelijk zijn van het weer voor hun levensvoorziening, zoals de lokale boeren in de West-Nijl regio in Uganda. Dit project heeft als doel om de huidige voorspellingen accurater te maken, en bijgevolg deze personen te helpen bij het nemen van bepaalde beslissingen, of het opstellen van plannen.
Dit project ontdekkenAI Wallpaper Manager
Het project van de AI Wallpaper Manager heeft als doel om een programma te ontwikkelen dat gebruikers in staat stelt om unieke achtergronden te genereren met behulp van het generatieve AI model Stable Diffusion. Het programma gebruikt AI om de gegenereerde afbeeldingen te verbeteren in kwaliteit door middel van upscaling en biedt ook de mogelijkheid aan gebruikers om hun favoriete achtergronden te archiveren en nieuwe interesses op te geven voor meer accurate achtergrond generaties.
Dit project ontdekkenNST
Neural style transfer (NST) algoritmen worden steeds populairder maar ze zijn echter ontwikkeld voor het gebruik op 2D-afbeeldingen. In het domein van virtual reality en 3D-beelden wordt er vaak aan equirectangular projection gedaan om een 3D-afbeelding als tweedimensionaal te representeren. Het bekendste voorbeeld hiervan is een wereldkaart waarop de (bolvormige) aarde als 2D-afbeelding wordt afgebeeld. Wanneer we de NST-algoritmen toepassen op afbeeldingen getransformeerd met equirectangular projection, vormen er zich verschillende artefacten. Wanneer we ons in virtual reality bevinden en 180° draaien, zien we een duidelijke scheidingslijn die overeenkomt met de linker- en rechterzijde van de afbeelding. Dit zorgt ervoor dat de inleving in de virtuele wereld vermindert. In dit project hebben we bestaande oplossingen bestudeerd, en onderzocht waar en hoe deze kunnen worden toegepast. Het uiteindelijke doel is om deze oplossingen toe te passen op driedimensionale afbeeldingen, en deze te evalueren door middel van virtual reality.
Farmlab
Voor Farmlab werd er gewerkt aan een model dat aan de hand van foto’s van planten herkent wat voor soort plant het is en in welke groeifase deze zit. De foto’s worden door de onderzoekers gemaakt van drie verschillende planten. Als volgt wordt er met de genomen afbeeldingen een geschikte dataset opgebouwd voor dit project. De planten die worden gebruikt zijn basilicum, koriander en bieslook. Omdat dit enige tijd in beslag neemt om deze te laten groeien, de plant moet van zaadje tot volledige plant groeien, werd er eerst een model gemaakt aan de hand van een bestaande dataset. Deze dataset heeft foto’s van verschillende plantensoorten. Ze zijn onderverdeeld in verschillende ziektes met daarnaast een gezonde set ter vergelijking. Het model wordt op het Coral dev board gezet waarmee men live kan zien in welke fase een plant zich bevindt.
Start Recording
Start Recording gaat over het omzetten van gesproken woorden naar acties, deze acties worden uitgevoerd op een dashboard. Dit project kan een manier om in de toekomst een website te besturen met spraak en om personen die het fysiek moeilijker hebben ook de mogelijkheid te geven om makkelijker gebruik te maken van websites.
Dit project ontdekken
Immersive Storytelling
‘Immersive storytelling’ is een keuzevak bij verschillende bacheloropleidingen van AP Hogeschool (waaronder bv Ergotherapie, Verpleegkunde etc). Vorig jaar was het een groot succes, en namen heel wat studenten uit verschillende disciplines dit vak op. Ze werkten samen heel concrete, en interessante VR-projecten uit die uit het werkveld kwamen:
- VR als voorbereiding voor patiënten die een operatie moeten ondergaan, om hen al eens te laten ervaren wat hen te wachten staat en hen voor te bereiden
- VR-toepassing die een psychose simuleert, voor educatieve doeleinden
- Een VR-toepassing die de gevolgen van ontbossing toont